Mitől nomád a nomád cégvezető, és miből lesz a nomád iroda?

Szerző: | febr 2, 2012 | cégvezetés, nomád cégvezetés, nomád cégvezető | 1 hozzászólás

A Shakespeare drámákban az a nagyszerű, hogy már a szerző életében egyaránt szerette őket az irodalmat értő közönség és a kocsmák népe is. Úgy írta meg őket a Mester, hogy mindenki megtalálja a műben azt, ami neki érdekes.

Nekem ez ennyire nem megy jól, de azért teszek egy kísérletet arra, hogy a nomád cégvezetésről szóló sorozatot ugyanolyan érdeklődéssel kövesse az is, aki csak hatékonyabban szeretne dolgozni, és szívesen szervezné úgy az életét, hogy legyen hetente egy nap, amikor nem kell bejárnia, de azért ragaszkodna az irodájához, mint az, aki most azonnal kihajítaná az íróasztalát, és holnaptól egy vadászlesből vagy mindennap másik teaházból irányítaná a cégét.

Igyekszem megmutatni mindent, amit kipróbáltam és be is vált, aztán mindenki döntsön vérmérséklete szerint.

Azért a fanatikusoknak előre is üzenem: barátok leszünk! Nekik extra meglepetést tartogatok.

Rock and roll klub

Az egész olyan lesz, mint egy rock and roll klub. Sem táncolni, sem berúgni nem kötelező, de minden feltételt biztosítunk hozzá. Erre mindig emlékezzen: semmit sem kötelező megcsinálni, nem kötelező pont így csinálni. Megmutatom, hogy nálam mi működik, hogyan működtetem, de a saját megoldását a saját szájíze szerint kell kialakítania. Mert van, aki egy irodában tud ihletetten dolgozni, van, aki a pecabot mellől, van, aki otthon – nem ragozom. A lényeg nem ez, de ez az a része, amit nagyon lehet szeretni benne.

Az első lépések

Tisztázni kell, hogy Ön a cégben elfoglalt szerepe szerint gondolkodhat-e abban, hogy ne vagy ne mindig legyen ott az irodájában. Egy könyvelő vagy egy kárszakértő cég vezetőjének vagy egy marketing-orientált cégvezetőnek egyszerűbb lesz ez a probléma, mint egy boltját egyedül vezető cégtulajdonosnak vagy annak, akinek fogászati magánpraxisa van. A világ mindig is igazságtalan volt, és most már az is marad. De mindenre van megoldás, csak vannak egyszerűbb problémák, meg vannak összetettebbek.

Kinek lesz esélye a nomád cégvezetésre?

Könnyebb dolga lesz annak, aki

  • kinőtte már az egyszemélyes vállalkozás kereteit,
  • alkalmazottakkal / munkatársakkal dolgozik,
  • cégvezetőként stratégiai döntések meghozatalával és a csapatmunka koordinálásával tölti a munkaidejét,
  • kreatív munkát végez, szellemi szabadfoglalkozású (tanácsadók, költők, festők, zeneszerzők előnyben).

Nehezebb dolga lesz annak, aki

  • egyszemélyes céget vezet,
  • a vevők hozzá jönnek, és ő fogadja őket,
  • ő az eladó a saját üzletében,
  • szolgáltató – például szerelő -, aki egymaga vezeti a műhelyét, ahová bejárnak a kuncsaftok,
  • magánpraxist vezet (ez egyébként határeset, mert ez bőven lehet nomád, sőt).

Nem a munka lesz kevesebb!

A nomád cégvezető nem kevesebb munkát végez, hanem hatékonyabban és szervezettebben dolgozik, és nincs helyhez kötve. Olyan eszközöket használ, amelyek lehetővé teszik, hogy bárhonnan és bármikor el tudja végezni a teendőit. Annyival lesz kevesebb dolga, hogy fölösleges dolgokat nem végez el.

Vigyázat! Csapda!

Ha megismeri a nomád cégvezető eszköztárát, és összeállítja a saját nomád irodájának felszerelését – az enyém egy vaskosabb laptop táskában is elfér, mégis akár egy kisebb konferenciát is meg tudnék vele tartani -, és átéli azt az élményt, hogy mostantól bárhol dolgozhat, legyen nagyon észnél! A legtöbb ember ilyenkor bepörög a gyönyörűségtől, és mindenhol dolgozni kezd. Mindig. Merthogy a nomád módszerekkel nincs helyhez kötve, időhöz is sokkal kevésbé. És élvezi, hogy fölösleges dolgokat nem csinál, eszméletlenül hatékony, és nagyon szabad.

Ez egy kicsit tényleg olyan, mint valami legális drog, és könnyű rákattanni is.

Ha bárhol dolgozhatok, az azt kell, hogy jelentse, hogy ott dolgozom, ahol jól érzem magam, és nem azt, hogy mindenhol dolgozom, főleg nem azt, hogy éjjel-nappal. Nem mindegy, hogy munka közben ülünk a horgászstégen, vagy hogy horgászás közben is üzleti tervet írunk egy mobil internetre kötött laptopon, megosztott dokumentumban. Az előbbi szabadság, az utóbbi önkéntes száműzetés.

Be fog drogozódni

De nyugodjon meg, Ön is át fog esni rajta. Csak ne maradjon úgy. Erre készülni kell. Egyszerűen határtalan élmény lesz, hogy akkor, amikor a többiek a reggel fél nyolcas dugóban könyökölnek a dudán, Ön épp egy remek kávét iszik majd, és már a munkáját végzi, csak épp ehhez nem kell utaznia, mert például a nappaliban ül, vagy elsétált egy kellemes kávézóba, mert úgy döntött, ott tart egy munkareggelit. Nagy lesz a csábítás, hogy hétvégén se hagyja abba. Lesz egy rövid munkamániás időszak, olyan, mint amikor az ember munkahelyet vált, és beleszeret az új állásába.

De még mielőtt ez eljönne, lesz egy lelkiismeret-furdalásos időszak. Akkor, amikor először nem megy be, úgy fogja érezni magát, mint egy táppénzcsaló. De ne féljen, ez elmúlik. A lelkiismeret már csak ilyen.

Az első konkrét lépés a nomádság felé

Ha úgy döntött, hogy szeretné kipróbálni, működik-e Önnél is a nomád cégvezetés, tegye a következőt.

Holnap készítsen maga mellé egy pár A/4-es lapot, és valahányszor belekezd valamilyen munkába, írja fel, hogy mit csinált és mikor kezdte, amikor pedig végzett, jegyezze fel ezt az időpontot is.

Azt is írja fel, amikor épp semmi hasznosat nem csinált, nem dolgozott, nem a munkájához kapcsolódó dolgot végzett, vagy nem a saját feladatát végezte, hanem például más hülyeségének a következményét tette helyre, híreket olvasott, magántelefonokat intézett.

Amikor végzett a munkanapjával, fussa át a lapot, jelölje meg azokat a dolgokat, amelyek előrébb vitték a cégét, és jelölje meg más színnel azokat, amelyek csak az idejét rabolták (például a hírek böngészése). Nézze meg a hasznos és a befektetett munkaidő hányadosát. Na ugye, mondtam, hogy nem kell napi 8 órát bent lenni.

Rangsor

Ha csak egy kicsit is kritikusan nézi át a napját, látni fogja, hogy az egyik legnagyobb rés a pajzson a fontossági sorrend körül van. Tegye a hasznosnak bizonyult teendőket fontossági sorrendbe, és nézze meg, hogy a nap során valóban a súlyuknak megfelelő energiát fordította-e a teendőire.

Ha több alkalommal is az jön ki, hogy nem, az azt jelenti, hogy egy gondos tervezéssel minden feladatát a jelentőségének megfelelően kezelhette volna. A legtöbb munkahelyen nem az idő kevés, hanem a fontossági sorrend rossz. Ez pofonegyszerűen megoldható, ha a reggelt egy rövid, körülbelül 10 perces tervezéssel kezdi.

Tervezés az, ami papíron történik, minden más csak álmodozás.

Ezt érdemes elolvasnia

A fontossági sorrend felállításához – munkahelyen és az élet egyéb területein – remek ötleteket és módszertani alapelveket talál Stephen R Covey Először a fontosat című könyvében. Mint majdnem minden jó üzleti könyvet, ezt is a Bagolyvár adta ki. Ha jól látom, most épp nem kapható náluk, de hátha maradt még polcon egy-két eldugott könyvesboltban.

Ha első lépésként semmi mást nem tesz, csak minden reggel azzal kezdi a napot, hogy papíron megtervezi, hogy mikor mit fog csinálni, mire mennyi időt szán, és ehhez a menetrendhez fegyelmezetten tartja is magát, két dolgot fog észrevenni már az első napokban.

Először is sokkal kevesebb idő alatt végezni fog a feladataival. Másodszor: jobb eredményeket fog elérni, és több öröme lesz a munkájában.

A nap tippje

Az egy-egy teendőre szánt időt akkor nem fogja túllépni, ha használ valamilyen hangjelzős ketyerét, ami azon kívül, hogy folyamatosan jelzi, hogy menyi ideje maradt a feladat megoldására, könyörtelenül csenget-zúg-fütyül, ha letelt a feladatra szánt idő.

A saját maga szabta határidőket tekintse sérthetetlennek, különben el fog úszni. Csak nagyon indokolt esetben hosszabbítson határidőt, akkor is csak ésszerű mértékben. Egy másfél órás feladat után 10 percnél nagyobb hosszabbítás már azt jelzi, hogy vagy rosszul mérte fel a feladat nagyságát, vagy nem dolgozott elég hatékonyan. Azért is fontos, hogy ne hosszabbítson könnyelműen határidőt, mert ezzel megszokja, hogy nem tartja be az önkéntes fogadalmait. Ennek pedig az a legnagyobb veszélye, hogy a saját határidőiben sem fog megbízni.

Elszántak, fanatikusok, figyelem!

Minden nagy tervemet sokkal könnyebb volt véghez vinni akkor, ha kitaláltam magamnak valami jutalmat arra az esetre, ha sikerül célba érnem. Annak idején azt mondtam, hogy úgy kell megszervezni a cégemet és a napi teendőimet, hogy akár egy bicikliről is menedzselni tudjam.

Mivel egyébként is imádok biciklizni, és nagyon szeretem a régi, hagyományos, holland típusú városi kerékpárokat, az egyik projektem után úgy döntöttem, hogy keresek egy patinás régi darabot, és teljesen felújítom. Én, saját kezűleg, mert – ez még repülőgép-műszerész koromból maradt talán – imádok műszaki berendezéseket szétszedni és sokkal jobban összerakni.

Azok kedvéért, akik elég fanatikusak – figyelem, kizárólag nekik! -, elindítottam egy videó sorozatot.

Ebben a sorozatban… de ezt inkább elmondom a videón:

1 hozzászólás

  1. Bálint Balázs

    Kedves Attila, ez teljesen jó.
    Nekem ez jelenleg úgy működik, hogy az emeleti irodámban ( szobámban ) van egy asztali gép, lent meg egy asztalom, amin egy laptop, és ha jön vevő vagy érdeklődő, akkor a hónom alá csapom a laptopot, és kimegyek a raktárba intézkedni. Ha kint vagyok és maradok, akkor onnan intézem a dolgaimat.
    Rászoktam arra is, hogy hét végén rokonlátogatóba is viszem az „irodát” mobil nettel, és onnan is tudok dolgozgatni, kényelmesen az ebéd utáni pihi alatt.
    Nekem még az a baj, hogy kell a személyes jelenlétem is. Ja meg itthon dolgozom, itt van a cég is, a nomádság miatt még nem költöznék . :-))