Sokan használnak a postai címzéshez is bélyegzőt. Jó ötlet: praktikus, lényegesen olcsóbb, mint a nyomdai úton készített boríték, és egy jól kitalált, esetleg akár több színben is elkészített lenyomat elég feltűnő is tud lenni.
Milyen bélyegzőt érdemes használni postai címzéshez? Mikor használjunk pecsétet és mikor ne? Mit ne írjunk rá?
És hogyan – milyen bélyegzővel – érjük el, hogy a levelünket biztosan kibontsák?
A címbélyegző
A címbélyegzőnek egyetlen funkciója van: legyen jól olvasható, ki a feladó. Nem kell túlcsicsázni a lenyomatot. A címbélyegző a bélyegzők szolgálóleánya. Nem az arculatért felel, csak az adatok pontosságáért.
Éppen ezért célszerű csak a következő adatokat ráírni, lehetőleg ebben a sorrendben:
– Cégnév
– Település neve
– Levelezési cím (utca, házszám)
– Irányítószám
Azért így, mert a posta is így kéri. Sokan használják címzéskor is a rendes céges bélyegzőt. Nem javaslom. Azon ott van egy csomó fölösleges adat: adószám, bankszámlaszám, cégjegyzékszám – nem a postára tartozik. És nem is elegáns.
Még egyszer: a címbélyegző legfontosabb tulajdonsága, hogy olvasható legyen. Érdemes viszonylag nagy betűket használni, és jó, ha az egészet balra rendezzük.
Mire nem alkalmas egy címbélyegző?
A címbélyegző nem elsődleges arculati elem. Nem baj, ha szép, de nem helyettesíti az előnyomott borítékot. Vagyis ha igazán elegáns küldeményt szeretnénk feladni, lehet, hogy jobb döntés a céges boríték. Ha mégsem szeretne ilyenre költeni, akkor jó megoldás lehet egy jól kitalált többszínű bélyegző.
Ha befigyel a marketing
Ez már nem a hagyományos címbélyegző, ez más. Ha fontos, hogy a borítékot minél szívesebben nyissák ki, lehetőleg vad kíváncsisággal, akkor bélyegezzen rá egy kreatív üzenetet. Egyetlen mondatot, de az üssön.
Erre főleg akkor van szüksége, ha bemutatkozó levelet, árajánlatot küld, vagyis olyan anyagot, amit akár félre is dobhatnak, megnézhetik helyette másét. Alapszabály, hogy a boríték tartalma mindenképp legyen profi. Egy jól megfogalmazott ígéret a borítékon segíthet, hogy gyorsan kinyissák, és megnézzék az anyagot, de ha az nem elég ütős, akkor hiába minden igyekezet.
Vannak remek szakemberek, akiktől megtanulhatja, hogyan kell jó ajánlatot írni, egyáltalán, hogyan kell a cégét marketingezni – ez az ő szakmájuk. A hazaiak közül én Wolf Gáborra hallgatok a legszívesebben. Érdemes olvasgatni a honlapját, megvenni a könyvét. Ha pedig már kész a a profi írott anyag, akkor mehet a borítékba. És jöhet egy ütős üzenet kívülre – akár bélyegzővel is.
Mitől üt?
A leginkább attól, ami benne van. De úgy kell kitalálni az üzenetet, hogy kölcsönhatásba lépjen a beltartalommal.
Emlékszem, mekkora hájp volt, amikor sráckoromban az osztálytársam kapott egy Kémiai Kislabor nevű játékot. Ebben nem csak rengeteg kísérlethez elegendő vegyi anyag volt mindenféle kémcsövekkel és kütyükkel egyetemben, hanem természetesen a kísérletek leírása is. Na és legnagyobb örömünkre benne volt a puskapor receptje az összes hozzá szükséges alapanyaggal. Szerintem ez a dobozka ma semmilyen gyerekbiztonsági tanúsítványt nem kaphatna, de szerencsére akkor megfelelt.
Azonnal kereskedelmi mennyiségű puskaport készítettünk, megtömtünk vele egy kellően nagy űrtartalmú Matchboxot – emlékszem, egy tűzoltókocsi volt -, és már mentünk is ki egy nemrég elbontott ház picéjébe, ahol egyébként is játszani szoktunk. A gyújtózsinórt benzinampullába áztatott cipőfűzőből készítettük, és hopp, már gyújtottuk is. Aztán rohantunk fedezékbe, ahogy A négy páncélos és a kutya című lengyel háborús filmben láttuk.
Szép nagyot szólt, pedig szerencsére nem volt rendesen lefojtva.
Soha nem felejtem el azt az örömöt, amit akkor éreztünk, amikor robbantás után közelebb merészkedtünk, és megláttuk a gomolygó füstből kibontakozni a detonáció erejétől szétnyílt piros Matchboxot. Csoda, hogy a fejünket nem vitte le. (Most lélegezzenek fel azok az anyukák, akik eddig azért aggódtak, mert a gyerek mindig otthon ül, és csak a tablettel játszik. Ugye, mennyivel biztonságosabb gyerekkora van, mint nekünk volt?)
Ahogy a puskapor összetevői reakcióba léptek egymással, na ugyanígy kell robbannia a jó levélnek a borítékra bélyegzett jó szöveggel.
Mondjak valami példát, ugye?
Nos, ha én küldenék olyan levelet, amit mindenképp szeretném, ha kinyitnának, és el is olvasnának, akkor valószínűleg pufi borítékot használnék. Mert azon látszik, hogy van benne valami. Sőt, ki is lehet tapogatni. Ebbe tenném az ajánlatomat, és csomagolnék mellé egy adag Nescafé 3 az 1-bent is. A borítékra pedig ráírnám, hogy
ÓVATOSAN BONTSA KI, MERT VAN BENNE EGY CSÉSZE KÁVÉ!
B-terv:
Ez leginkább férfi címzetteknél fog beválni – nyomnék a borítékra egy hatalmas rúzsfoltot.
És Ön milyen bélyegzőt használna?
0 hozzászólás