Korábban – még májusban – írtam arról, hogy miért és miként érdemes a bélyegző lenyomatát egy QR-kóddal is kiegészíteni. A mi ügyfeleink már tavasz óta olyan számlát kapnak, amelyet QR-kóddal kiegészített bélyegzővel hitelesítünk, és jól mérhető a hatása.
Mivel CRM rendszert használunk, és ebbe minden vevőnkről minden fontos tudnivaló bekerül, a statisztikákból jól látjuk, hogy hogyan változik a visszajáró ügyfelek aránya. Márpedig a számok azt mutatják, hogy amióta a számlára QR-kódos bélyegzőt nyomunk, amelyet egy átlagos okostelefonnal beszkennelve azonnal bekerülünk az ügyfelünk telefonkönyvébe telefonszámostul, honlapostul, mindenestül, bizony könnyebben találnak vissza hozzánk.
Ha nem mérném, nem hinném.
De mérem.
Kevés olyan nagy előny van a bizniszben, mint amikor az ember első a vevője fejében. Ennél csak az lehet nagyobb előny, ha a maga szakterületéről ő az első – vagy az egyetlen – az ügyfél telefonkönyvében és címtárában.
Ilyenkor derül ki, hogy a névjegykártyát már rég nem úgy kellene használnunk, ahogy használjuk, hanem egészen másképp.
Rendszeresen kapok névjegyeket, és ha nem üríteném minden héten a mobil szervezőmet, gurulós bőrönddel járhatnék. Ezért aztán minden hétvégén, amikor a következő hetemet szervezem, előveszem a névjegyeket, amelyeket az elmúlt héten kaptam, és archiválom belőlük az adatokat. Már amelyiket érdemes.
Ilyenkor derül ki, hogy emlékszem-e az illetőre, akitől kaptam, elég mély benyomást tett-e rám a cége, az ajánlata ahhoz, hogy bekerüljön a telefonkönyvembe. Mivel csak minimum közepesen fontos névjegyet teszek el hét közben, a hétvégi szortírozás után többnyire egyet sem dobok el, de a telefonkönyvembe csak a legfontosabbak adatait írom be. A többi névkártya bekerül egy dobozba, arra az esetre, ha egyszer mégis szükségem lenne valaki adataira, akit nem írtam bele a címjegyzékembe. De azért ha én névjegy lennék, jobban örülnék, ha a rajtam látható adatokat valaki mielőbb eltenné a telefonjába.
Valószínűleg a QR-kódos bélyegzővel sikerült messze megelőznünk a korunkat, mert – szégyenkezve vallom be – jóval kevesebben rendeltek belőle, mint gondoltam, és csak egy bélyegzőkészítő cég nyúlta le az ötletet, holott más ötleteimet tömegesen szokták.
Érdemes a QR-kóddal operálni?
Erről Doubravszky György vicce jut az eszembe a két konkurens cipőkereskedőről, akik elmentek piacot kutatni Afrikába. Amikor meglátták, hogy az emberek mezítláb járnak, mindketten rohantak faxolni az anyacégüknek.
Az egyikük ezt írja:
"Borzalmas piac! Itt senki nem hord cipőt!"
A másik ezt:
"Óriási lehetőség! Itt még senkinek nincs cipője!"
Ez a vonat most indul
Így van ez a QR-kóddal is. Ahogy minden marketing eszköznek, ennek is lesz egy lassú felfutása. Ez az az időszak, amíg tömegek számára lesz érdekes, hiszen új. Mindenki meg fogja nézni, és az igazán ötletes megoldásokat egymásnak fogják mutogatni az emberek.
Aztán eljön az idő – és nincs messze ez a nap –, amikor mindenki ezt fogja használni, és ez az eszköz is elindul azon a lejtőn, amelyen minden marketing eszköz: nagyon hamar ki fog alakulni a QR-kód vakság. A tömeges használat során a hülyék majd ezt az eszközt is agyonhasználják, mint korábban a bannert, a pop-upot és a többit. Előbb-utóbb minden ösvényt leaszfaltoznak, és onnantól kezdve vége a kalandtúrának.
De ez még odébb van
Az üzleti világot ismerve a következőt tartom valószínűnek.
Az elején csak a legbevállalósabbak fogják használni a QR-kódot. Az övék lesz az érdeklődők és így a bevétel 80%-a. A többi cég ki fog várni mindaddig, amíg a QR-kód használata már annyira banális lesz, hogy szinte kötelező lesz alkalmazni (csak már a kutyát nem fogja érdekelni). Ők osztoznak majd a maradék 20%-on.
Mert minden új dologra azt mondja a tömeg, hogy "ez az én iparágamban nem működik".
A jó névjegy
Nem vagyok nyomdász, viszont kiváló marketing szakértőktől volt alkalmam tanulni, és nem teljesen kizárt, hogy ragadt rám valami. A jó névjegy attól jó, hogy megfelel a hirdető – mert hát ez egy hirdetési felület, úgy bizony – 6+1 alapvető követelményének.
Vagyis a névjegykártya akkor jó, ha
- figyelemfelkeltő;
- az üzenete egyszerű;
- ez az üzenet könnyen dekódolható…
- … és jól megjegyezhető;
- a névjegyet biztosan elteszik;
- ha a névjegy üzenete és a hirdető elérhetősége kéznél lesz abban a pillanatban, amikor a célszemélynek szüksége lesz rá – akkor és ott!
- +1 Ez már bónusz, de fontos: az igazán jó névjegyet másoknak is megmutatják.
Az Ön névjegye ilyen?
Ha nem, akkor érdemes leülnie egy kreatív 15 percre – ennyi bőven elég lesz.
Wolf Gábor nem véletlenül tanítja, hogy egy névjegynek kétoldalasnak kell lennie, az egyik oldalon a cég üzenetét kell feltüntetni, és ezzel az üzenettel felfelé kell átadni, sosem a névvel és telefonszámmal fölfelé! De ez régi lecke, és remélhetőleg mindenki tudja már.
Ha pedig azt szeretné, hogy a névjegyét az elsők között nézzék majd meg, amikor egy nagyobb rendezvény után otthon szortírozni kezdik az újonnan megismertek kontaktjait, akkor nem árt, ha a névjegye egy kicsit kreatív, egy kicsit egyedi megjelenésű.
QR-kód a névjegyen
(Az Ön iparágában sajnos nem működik…)
De ha mindent vinni szeretne, és egy névjegyen akár egy komplett akadémiai székfoglalót szeretne tartani, jobb esetben inkább szeretne pár mondatban, praktikusan 30 másodpercben bemutatkozni, és vázolni a cége előnyeit, akkor az Ön helyében én a következőt tenném.
Gyorsan írnék egy rövid bemutatkozó szöveget, ami a cégem előnyeiről szól. Arról, hogy mihez ért, és miért érdemes Önt, és pont Önt (a cégét) választani.
Jó, ha tudja, hogy 11 sornyi írott szöveg élő beszédben nagyjából egy perc. Ezért Önnek 6-11 sorba érdemes besűrítenie a mondanivalóját. Többet nem néznek meg. Ez nem mozi, hanem bemutatkozás.
Ezután elő a kamerát, álljon elé, és mondja el az üzenetet. Töltse fel a YouTube-ra, és már szinte kész is van, csak mentse el a videó linkjét.
Most jön a csillagszórás!
Nyissa meg ezt a pofonegyszerű névjegykártya rendelő weboldalt, és tervezzen magának egy névjegyet pillanatok alatt. Ha nem akar ezzel vesződni, akkor válassza a 3. oszlopot, mindent elvégeznek Ön helyett.
Ezen a weboldalon a szerkesztőfelületen egyetlen mozdulattal legenerálhatja az előbb tárgyalt videója linkjéhez tartozó QR-kódot, és hihetetlenül egyszerűen el is helyezheti a névjegyén. Máris kész a beszélő névjegy!
A döbbenet jele az arcokon – de ezt Ön már nem fogja látni
Képzelje el, amikor ezt a QR-kódos névjegyet egy tárgyaláson odaadja a partnerének, aki a megbeszélés végeztével a kódot beszkenneli az okostelefonjába, majd elindul neki az a videó, amelyen Ön beszél hozzá.
Valahogy így:
– Remek, hogy ilyen hamar újra találkozunk! Úgyis el akartam mondani, hogy van egy különleges ajánlatom, kifejezetten az Ön számára! Ha megnézte ezt a videót, kérem, látogassa meg a honlapunkat, és nézze meg a www.azenhonlapom.hu/csakma oldalt, hogy láthassa, milyen értékes bónuszokkal kedveskedünk Önnek, ha egy napon belül igent mond az ajánlatunkra.
Mit gondol, elég ütős lenne egy ilyen névjegy? Meg lehetne vele gyorsítani a szerződéskötést?
Muszáj pont videót?
Dehogy! Gondolkodhat más megoldásokban is – a lehetőségek száma végtelen, és még senki sem csépelte el ezt az eszközt.
A kódba beteheti a cége elérhetőségeit, e-mail címet, webcímet, telefonszámot – nincs jobb, mint benne lenni a potenciális vevőink telefonkönyvében!
Szóval jó dolog ez a QR-kód, főleg azért, mert még kevesen használják, ezért még nagyot üt.
Ráadásul a honlap tulajdonosa megígérte, hogy a Bélyegző Expressz Blog olvasói a 2011. szeptember 23. (péntek) éjfélig leadott megrendelések árából 50% kedvezményt kapnak. Vagyis Ön nem annyit fizet a névjegyekért, amennyit a megrendelés jóváhagyásakor a szoftver mutat, hanem annak csak a felét.
Már egy nevetséges összegért rendelhet akár ezer névjegyet is!
Hogyan kaphatja meg ezt az 50% kedvezményt?
Hivatkozzon rám! Írja be a megrendelés véglegesítésekor a megjegyzés rovatba, hogy "Bélyegző Expressz". Nem, nem kértem és nem kapok jutalékot a megrendelései után. Csak szeretnék támogatni egy kezdeményezést, amivel egyetértek.
Miért kap 50% kedvezményt?
Az oldal tulajdonosa, Kása Béla, régi jó barátom. Ezt a weboldalt most, frissen készítette el, rengeteg munkával. Nagyon figyelt arra, hogy minden felhasználóbarát legyen, de tudja, hogy csak sok-sok visszajelzés után tudja tökéletesre csiszolni az áruházat. Ezért neki minden visszajelzés kincset ér. Az Öné különösen!
Nem kötelező az 50% engedményért visszajelzést írnia, de ha a "Megjegyzések" rovatba azt is leírja, hogy mi volt könnyű és mi volt bonyolult Önnek a megrendelés során, akkor méltó viszonzást ad az oldal készítőinek az 50% engedményért.
Ötletre van szüksége?
Íme néhány példa a kreatív ötleteléshez: mások így helyezték el a QR-kódot a névjegyükön.
Új időszámítás
Ha már van QR-kódos névjegye, jegyezze fel a napot, amikor elkészült, és figyeljen, mikor lesz a versenytársának is ilyen. Annyi idő versenyelőnye lesz vele szemben, ahány nappal előbb vág bele. És mivel ez egy új eszköz, és csak a bevállalósabbak használják, ezzel most el lehet húzni a többiek elől.
Na, megyek, és meg is tervezem a saját QR-kódos névjegyemet! Csütörtökön a már azzal megyek a Marketing Expóra.
Csak megerősíteni tudom az írottakat.
Két hete egy konferencián QR kódot is tettem az ajánlatomat tartalmazó névjegy-féle egyik oldalára, és a mérések igazolták a hasznosságát.
Sokan megnézték az ajánlatot, és az érkezők pontosan fele a QR-kódra kattintva érkezett.
Az 50%-os névjegyajánlat is szuper, köszönöm!
B. Gábor
Csatlakoznék az előttem szólóhoz. A QR-kód már csak a szokatlansága miatt is felkelti a partnerek érdeklődését. A névjegykártya ajánlat pedig pont a legjobbkor érkezett… 🙂
Üdv: Zoli
Meggyőző a cikk abból a szempontból, hogy az újdonságból fakadó versenyelőnyt érdemes minél előbb a javunkra fordítani. A jövő majd igazolja, hogy tényleg megérte elmozdulni ebbe az irányba. Hiába, haladni kell a korral!