Ez most egy rövid, de annál tanulságosabb bejegyzés lesz.
És a leginkább annak érdemes elolvasnia, aki a címben feltett kérdésre azt a választ adta, hogy 20% árengedmény Önnek 20%-ba fog kerülni, de hoz egy csomó extra profitot.
(Ugyanis a válasz egyik fele sem igaz.)
Sokkal drágább egy ilyen jótékonysági akció.
Számoljunk együtt!
Rendhagyó, de könnyű matekóra
Az egyszerűség kedvéért a példában szerepeljen úgy az Ön terméke, mintha csak ezt az egy cikket árusítaná. Ennek nincs nagyobb jelentősége, csak annyi, hogy könnyebb lesz számolni.
Legyen a példában szereplő cikk beszerzési ára 1000 egység (forint, dollár, euró, peták, bármi).
Legyen az eladási ár – ne szerénykedjünk – 3000 egység. Ez már elég nagy árkülönbség ahhoz, hogy akciózni lehessen, nemde? Na, majd meglátjuk.
Számoljunk úgy, hogy Ön ebből a termékből elad havonta 1000 darabot.
Számoljunk ehhez üzemeltetési költségként (fizetések, adók, üzlethelyiség bérleti díja, telefon, faxpapír, futárszolgálatok, posta, víz, gáz, villany stb.) 1.000.000 egységet.
Az egyszerűség kedvéért számoljunk forintban.
Most mennyiért dolgozik?
Mennyi az Ön haszna most?
Így számolunk, vagyis ennyi az Ön haszna:
((Eladási ár – Beszerzési ár) x Eladott darabszám) – Üzemeltetési költségek
Konkrétan:
(3000.- Ft – 1000.- Ft) x 1000 darab – 1.000.000.- forint =
= 2.000.000.- forint – 1.000.000.- forint =
= 1.000.000.- forint
Az Ön haszna tehát 1 millió forint.
Gyerünk, akciózzunk!
Mennyivel változik az Ön haszna, ha gyorsan indít egy 20%-os akciót?
Nézzük!
Az eladási ár: 2400.- forintra változik.
A beszerzési ár marad 1000.- forint.
A darabszám egyelőre maradjon ugyanúgy 1000 darab (tudom, Ön növekedést vár az akciótól, de az csak akkor lesz, ha költ is a hirdetésre, egyelőre csak nézzük, mi van, ha nem költ, és nem is nő az eladások száma).
A költség változatlanul 1.000.000.- forint.
Mennyi lesz az Ön haszna?
(2400.- Ft – 1000.- Ft) x 1000 darab – 1.000.000.- forint =
= 1.400.000.- forint – 1.000.000.- forint =
= 400.000.- forint.
Vagyis a 20%-os akcióban Ön elégette a profitja 60%-át.
Ujjé!
Megérte?
Ne legyünk pesszimisták!
Rendben, ez egy pesszimista-realista megközelítés volt. Az optimista-realista megközelítés úgy néz ki, hogy Ön kb. 20%-kal többet költ reklámra, szerez kb. 50%-kal több vevőt, és ezeket a vevőket kb. 50%-kal több logisztikai költséggel szolgálja ki.
Tegyük fel, Ön szerencsés, és 100.000.- forintból megússza a többlet reklámot. További 100.000.- forintból megússza az 50%-os forgalomnövekedés minden további költségét (szállítás, csomagolás, ügyfélszolgálat stb.). Ez is elég baráti megközelítés.
Vagyis a költségei 1.000.000.- forint helyett 1.200.000.- forintra emelkednek csupán.
Hogy alakul a haszna?
Beszerzési ár: 1000.- Ft / db
Akciós eladási ár: 2400.- Ft / db
50%-kal megnövelt eladott darabszám: 1500 darab
Minden költség együtt: 1.200.000.- Ft
Számoljunk:
(2400.- Ft – 1000.- Ft) x 1500 darab – 1.200.000.- Ft =
= 2.100.000.- Ft – 1.200.000.- Ft =
=900.000.- Ft
Mit nyertünk ezzel az akcióval?
Mennyi is volt az Ön eredeti haszna a vevőcsalogató akció előtt?
1.000.000.- forint, ugye?
A 20%-os akcióval szerzett 50%-kal több vevőt, 50%-kal több munkát, és lemondott az eredeti haszna 10%-áról.
Jó ötlet volt?
Aki nem hiszi, számoljon utána. És a tanulságot mindenki vonja le maga.
Akciókalkulátor
Töltse le az akciókalkulátort, és használja, mielőtt meggondolatlan akcióban feláldozná a cége profitját!
Töltse le az Akciókalkulátort! (Klikk az egér jobb gombbal, majd mentés másként)
Ha nem akar lemaradni ezekről az ötletekről és a blogban olvasható egyéb érdekességekről, és még nem regisztrált olvasója a Bélyegző Expressz blognak, akkor gyorsan regisztráljon itt.
Kellemes őrlődést kíván:
Horváth Attila
Bélyegző Expressz
Minőségi bélyegzők, expressz gyorsasággal, garanciával!
1163 Budapest, Cziráki utca 26-32., Főépület, 1. emelet 115.
Telefon: 06 (1) 411 1212
Telefax: 06 (1) 411 1313
Nyitva tartás: (munkanapokon) 10 és 17 óra között
www.belyegzoexpressz.hu
ami kimaradt,h az ilyen akcio celja nem feltetlen a kozvetlen profit. sokkal inkabb az uj vasarlok beszervezese. esetleg termek nepszerusites.
es azt sem szabad elfelejteni,h aki akcios termeket vasarol, gyakran vesz melle mast is. igy novelve a forgalmat.
szerintem.
Persze, egy akció a márkaismertségről is szól, de ez egyben azt is jelenti, hogy akkor nem a meglévő vevők felé nyomulunk — hiszen ők ismernek —, hanem újak felé, vagyis jelentős reklámköltséggel kell számolnunk, hiszen új érdeklődőket kell elérnünk. Ami azt jelenti, hogy a profit tovább csökken.
Azt is figyelembe kell venni, hogy itt egy elég brutális haszonkulccsal számoltam (beszerzési ár = 1000, eladási ár = 3000 egység). Magyarországon a 100% alatti haszonkulcs a legelterjedtebb. Vagyis ha valamit 1000 egységért vesznek, akkor maximum 2000 egységért adják el.
Ezzel elég szomorú számok jönnek ki.
Így már alapból — minden akció nélkül! — 2000 darabot kell eladni ahhoz, hogy 1 millió egység költség mellett 1 millió egység hasznunk legyen. Egy 20%-os akció pedig ebből az 1 millió egységnyi profitból 400.000 egységet (!!!) éget el. Ha mindehhez hozzászámoljuk a többlet hirdetési költséget, ami legyen megint csak 100 ezer (szerény becslés), és legyen 100 ezer a további többletköltség (ez is szerény becslés), akkor is sikerül az akció végére 40%-kal csökkenteni a profitunkat — 50% forgalomnövekedés mellett! Emlékeztetőül: az akció előtt 1.000.000 egység pluszban voltunk.
Valóban, nagyon sok olyan iparággal találkoztam már magam is, ahol mindössze 5-30%-os haszonkulccsal dolgoztak. Ha a termék teljes árából enged valaki 10%-ot, még drasztikusabb számok jönnek ki.
A piaci népszerűsítés a bevásárlóközpontoknál jól működő dolgok szerintem külön történet érdemelnek. Árakciót ugyanis olyan piacon is hirdetnek, ahol nem megszokott többféle dolgot is venni egyszerre, illetve a terméket is jól ismerik, nincs szüksége „népszerűsítésre” de mivel nem veszi senki, ezért lentebb viszik az árát. A számok emiatt durván alakulnak, amire akár mentségként is nyúlhatnak ehhez a két érvhez. (Hasonlít a „Nem hozott vevőt az új reklámkampány.” Nem baj, legalább növelte az imázsunkat.”-hoz)
Barna, megint egyetértünk. Ha egy cég 30%-os haszonkulccsal dolgozik, és tart egy 10%-os árakciót (ami még épp a vevői ingerküszöb alja, és alig mozgat meg valakit, tehát forgalomduplázásra nemigen alkalmas), akkor lemond a teljes haszna közel 50%-áról.
Ha pedig ugyanez a cég 20%-os akciót tart, akkor lemond a haszna 87%-áról. És ehhez még semmilyen plusz költséget nem számoltunk, vagyis nem számoltunk azzal, hogy a megnövekedett vásárlások többlet kiszállítási költséggel járnak, nem számoltunk azzal, hogy az akcióról pénzért tudunk csak hírt adni stb.
Szóval kiváló imázsépítő kampány ez (???), csak kb. 10-szer annyi vevőt kellene szerezni vele, mint alapjáraton, ha nem akarnánk vele bukni. Ja, és a legrosszabb, hogy az akciós árral becsalogatott vevő nem az imázsunk miatt jött ám hozzánk (mi azt csak szeretnénk hinni róla), nem azért, mert azt érezné, hogy hú, de jók vagyunk, hanem azért, mert most jó volt az ár nálunk. Amikor másnál lesz jó az ár, akkor majd odamegy. Vagyis az akció hosszú távon nem hoz semmit, ellenben rövid távon sok pénztől foszt meg bennünket.
Az új előfizetőket a régi előfizetők hozzák. Néhányan véletlenül találnak meg minket. A hirdetéseket az új forgalom sem fedezi, nem hogy a haszon. Úgyhogy jöjjenek csak az új előfizetők akár időleges veszteséggel is!
Zizi, ha a forgalmad — illetve a nyereséged — nem tartja el a hirdetéseidet, akkor ott nagy baj van. Ha pedig ennek tetejébe az új előfizetők kezdetben veszteséget termelnek, akkor a baj nagyobb, mint gondolnád.
Látatlanban azt mondom, hogy ez azt jelentheti, hogy egy olyan terméked/szolgáltatásod lehet, amelyikből sok van, alacsony áron adod, mert árverseny van, és így ez nem termel ki annyi pénzt, amiből jobb, ismertebb lehetne a terméked/szolgáltatásod, mint másé.
Nem megbántani akarlak, csak azért mondom a fentieket, mert ha igazam lenne — remélem, tévedek —, nagyon gyorsan el kell gondolkoznod azon, hogy jó-e a stratégiád. Lehet, hogy van egy egyszerű megoldás, de az is lehet, hogy át kell igazolni egy másik bizniszbe.
Hirdetni muszáj, különben honnan lenne vevőd? A szájhagyomány útján terjedés már az éttermeket sem tartja el.
1996-ban hirdettünk sikeresen, azóta jellemzően az új felhaszálókat az előzőek hozzák.
Igen, az internet szolgáltatás eléggé telített piaccá vált.
Szeretnék olyan offlájn hirdetést látni, ami behozza az árát.
Másik biznisz? Túl nagyok a kezdeti költségek. Egyébként bármit elvállalok, csak hozd az ügyfelet.
A hirdetés offline elég költséges, és nagyon jól kell célozni ahhoz, hogy pénzt hozzon. Az online hirdetés könnyebben targetálható, olcsóbb is, nagy hátránya, hogy percek alatt le lehet másolni.
A jó koncepciókat viszont nehezebb lenyúlni, így lehet, hogy egy ütős konstrukció lendíthet rajtatok.
Első körben nem ártana sokkal több információ a honlapotokon. Amit most látok rajta, annak alapján nem tudlak megkülönböztetni más hasonló tevékenységi körű cégektől. Pedig biztos van valami, amihez ti értetek a legjobban. Nézd meg, mi az, nézd meg, hogy mi az, amivel a legtöbb vevőtök a legelégedettebb, és hirdesd azt a honlapodon. Legyen az a címsorod.
Ma 1600 bélyegzőkészítő van Magyarországon (illetve ennyien állítják magukról, hogy azok). Ha csak az volna a honlapunkon, hogy bélyegzőkészítők vagyunk, semmit nem tudna meg rólunk a vevőnk, és semmi oka nem volna, hogy épp bennünket válasszon.
Mi a gyorsaságunkkal és a garanciánkkal tudunk jobbak lenni másoknál, ezt szeretik bennünk a legjobb vevőink, ezért ezt a tulajdonságunkat hangoztatjuk mindenhol.
Egy mozifilmről sem azt mondják, hogy mozifilm, se nem azt, hogy erre olcsóbb a jegy, mint egy másik előadásra, hanem azt, hogy ez egy olyan kalandfilm, amelyiknek még az utolsó perce is tartogat egy orbitális meglepetést.
Internet szolgáltatóként azt kell elmondanod magadról, amiért a legjobb döntés, ha veletek dolgozom együtt.
„azért, mert most jó volt az ár nálunk. Amikor másnál lesz jó az ár, akkor majd odamegy.”
Nem. Az ár csak az egyik tényező. Sokszor persze a legfontosabb. Ha taxival megyek, legyen 240 Ft a kilométer költség, de jöjjön értem 5 perc alatt, inkább, mint hogy 180 Ft legyen, és 15 percet szobrozzak. Ha meg megbízhatatlan egy szolgáltatás, akkor adhatják ingyen is, nem kell.
Jön egy ügyfél. Nem mennek ki az e-mail-jei. De ez a konkrét probléma nem az általunk nyújtott szolgáltatáshoz tartozik, hanem a nagy céghez, akinél havi 100 Ft-tal olcsóbban vette. „De önök azok, akiktől mindig választ kapok.” Most erre mit szóljak?
Ha plazmatévét veszek, akkor persze kiautózom Budaörsre 20e Ft engedményért.
Hogy mit szólj, amikor tőled kér tanácsot az, aki mástól vásárolta meg a 100 forinttal olcsóbb szolgáltatást? Nyugodtan segíts neki, de mondd el, hogy nálad ez azért drágább, mert itt van válasz és van megoldás. Ott meg az alacsonyabb árért cserébe lemondott a megoldásról.