Figyelem! Hosszú bejegyzés – csak érdeklődőknek!
Egy történettel kezdem.
Két éve volt szerencsém részt venni azon a Trodat által szervezett üzleti találkozón, melyen egy osztrák piacvezető bélyegzőkészítő cég mesélt az ausztriai piaci viszonyokról, és több, mint 70 éves (!) cégük sikerének néhány titkáról.
Megtudtuk, hogy Ausztriában mindössze 8 nagy és kb. 25 kisebb (két évvel ezelőtti adat, de nem hiszem, hogy azóta sokat változott) bélyegzőkészítő cég működik, számos felvevőhellyel. Magyarországon a legóvatosabb becslések szerint is 500-1000 bélyegzőkészítőt számlálunk, és legalább 1600 bélyegző értékesítési pontot, főleg viszonteladó partnereket, ahol bélyegző gyártás nem folyik, ellenben – túlnyomó részt 1-3 munkanapos határidővel – lehet bélyegző megrendelést leadni. Ugye Ön is meglepődött?
Nálunk többen talán csak a taxisok vannak, és rájuk is igaz, ami a piacon mindenkire: közülük is csak kevesekkel érdemes üzletet kötni, és érdemes ahhoz ragaszkodni, aki jól dolgozik.
Ez a magas szám azonban nem azt jelzi, hogy ennyien aktív részesei a bélyegzőkészítő munkának, csak azt, hogy ennyien rendelkeznek bélyegzőkészítésre alkalmas berendezéssel – ide értve a házilag barkácsolt polimeres technikával gyártó masinákat és a csúcstechnológiájú lézergravírozó berendezéseket is. Érdekes adat, hogy Magyarországon a bélyegzőkészítők 10 százaléka gyártja az ország éves bélyegzőigényének 90 százalékát. Ausztriában ezek az adatok sokkal kiegyenlítettebbek, bár a 8 nagy és a 25 kisebb piaci szereplő forgalma korántsem azonos.
Ez, illetve az ebből következő eltérő versenyhelyzet okozza azt is, hogy a két ország bélyegző megrendelési szokásai gyökeresen eltérnek. Azaz, azt kell mondanom, hogy ebben más tényezők is szerepet játszanak, ezekről később többet mondok.
Bizonyára sokan emlékeznek még arra, amikor csak Budapest egyetlen pontján lehetett bélyegzőhöz jutni, ahhoz is pecsétes papír kellett. Rég volt. Ekkor még hetekig kellett várni, míg egy céges pecsét elkészült. Igaz, akkoriban még nem sok magánvállalkozás üzemelt, az állami cégek pedig mindig mindennel ráértek.
Tudja, min döbbentem meg a legjobban ezen a Trodat konferencián? Amikor az osztrág piacvezető elmondta, hogy náluk egészen természetes, hogy a megrendelők 2 hetet várnak a bélyegzőkre. Amikor pedig megkérdeztük, mekkora expressz felárat számláznak azoknak, akiknek azonnal kell a bélyegző, az előadó nem értette a kérdést.
Hogy megértse, mire gondolunk, elmeséltük, hogy Magyarországon képtelenség piacon maradni 1 munkanaposnál hosszabb gyártási határidővel, és igen gyakran ez sem bizonyul elég rövidnek. A Bélyegző Expressz egyébként éppen ezt a piaci szegmenst célozza – nem véletlenül. A versenyben ugyanis két dologgal lehetett kiemelkedni: az árral vagy a szolgáltatás minőségével és/vagy gyorsaságával. Akik az árral próbáltak piacot szerezni, nem tudták finanszírozni a minőséghez és a sebességhez szükséges infrastruktúrát. Ők ott vannak abban a 90 százalékban, akikhez a vevők 10 százaléka talál el, és olcsón megkapja, amit szeretne – vagy valami hasonlót. Ezen a piacon is igaz, hogy "cégünk olcsón, jól és gyorsan dolgozik – Ön ezek közül kettőt választhat".
Nálunk tehát a piaci verseny – ennek a vevők örülnek a legjobban, mégpedig joggal – a rövid határidejű gyártást hozta ki győztesként. (Ennek egyébként én is örülök.) A Vevő Magyarországon tehát azt keresi, hol készül bélyegző gyorsan.
Osztrák előadónk elmondta, hogy azért nem értette az expressz gyártásra vonatkozó kérdésünket, mert náluk mindenki hozzá van szokva a kéthetes vállalási határidőhöz, és olyan elenyésző azok száma, akiknek ennél rövidebb idő alatt van szükségük a bélyegzőjükre, hogy ezeket a vevőket egy köszönömért és egy mosolyért szívesen kiszolgálják felár nélkül.
Könnyű dolguk van, mert évente alig vannak néhányan, és ennyit – ebben a helyzetben tökéletesen meg is értem a szolgáltatót – bőven megér egy elégedett ügyfél. Szóval Ausztriában nincs expressz felár, azonban nincs sztenderd expressz szolgáltatás sem, illetve más elképzelésük van az expressz bélyegzőkészítéstről, mint nekünk, ugyanis ott egy nap az expressz, de senki nem igényli.
Furcsa, nem?
Nem.
Miért?
Ahhoz, hogy mindezt megértsem, nekem is el kellett gondolkodnom a két ország gazdasági mechanizmusain. Így jutottam arra a következtetésre, hogy osztrák kollégáink azért vannak abban a szerencsés helyzetben, hogy logisztikai költségeik a mieink egytizennegyed részét teszik ki (csak kéthetente szállítanak), mert a gazdaság kiszámíthatóbb – hiszen régebbi, jól bejáratott -, és sokkal kiszámíthatóbbak, pontosabban tervezhetőek a gazdasági folyamatokkal összefüggő ügyrendi teendők is – így a bélyegzők megrendelése is.
Tán a Discovery Channelen láttam azt a filmet a Boeing gyárról, amelyben a gépek összeszerelését szervező üzemmérnök-közgazdász azt mondta, olyan pontosan kell terveznie, hogy ma meg tudja mondani, hogy két év múlva délután négy órakor pontosan melyik munkafolyamatnak kell ebben a szerelőcsarnokban zajlania, és melyik alkatrésznek kell itt lennie akkor, melyik beszállítótól.
Ja, így könnyű! Ha minden ennyire kiszámítható…
Az egy munkanapos bélyegzőkészítés minden nagyobb bélyegzőkészítőnél alapszolgáltatás – nálunk is.
De mikor van értelme, hogy Ön az expressz szolgáltatást vegye igénybe?
Nálunk az expressz megrendelés Budapest területén maximum 2 órán belül vehető igénybe, ami azt jelenti, hogy legkésőbb az írásbeli megrendeléstől számított 2 órán belül az Ön által rendelt bélyegző már az Ön kezében van.
Ennél gyorsabbat is tudunk: akár 15 perc alatt elkészül a bélyegzője, innentől kezdve csak az a kérdés, hogy Ön milyen messze van.
1. Ha már éjszaka eszébe jut, hogy másnap bélyegzőre van szüksége, ne várjon reggelig, mert akkor már csak felárral rendelhet ilyen gyorsan, hanem lépjen be bélyegző webáruházunkba, válassza ki, szerkessze meg a terméket a nap bármely szakában, hagyja jóvá a megrendelést. Budapesten már másnap – ha ez munkanap – Önhöz szállítjuk a bélyegzőt, és ebben az esetben nem kell felárat fizetnie, csak a bélyegző katalógusban szereplő árát, valamint a futárszolgálat díját.
2. Ha reggel jut eszébe, hogy bélyegzőre van szüksége még aznap, 9 óráig felár nélkül rendelhet, ugyanúgy, mintha éjjel jutott volna eszébe. Tehát ekkor sem fizet felárat. Budapestiek előnyben, hozzájuk hamarabb megérkezünk. Az ország összes többi részébe is tudunk expressz szállítani, ebben az esetben azonban a futárszolgálat tudja megmondani, hogy az adott helyszínre mennyi idő alatt, és főleg milyen költséggel tudja eljuttatni a küldeményt. Ez nagyon költséges, ezért csak akkor vegye igénybe, ha tényleg nagyon sürgős a bélyegző. Miért mondom ezt? Válasz a 3. pontban.
3. Expressz megrendeléseink jelentős hányadát olyan Megrendelőink adják le, akik az aznapi tárgyaláshoz akarják használni a bélyegzőt, de nincs, vagy elveszett, vagy otthon maradt. Ha ilyen helyzetbe került, mérlegeljen: érdemes a felárat megfizetni, vagy el tudja kérni egy Kolléga bélyegzőjét? A tárgyalást szerintem ne mondja le, mert a presztízsveszteség nagyobb, mint az expressz felár.
4. Ha céget alapít, amint megtudja az adószámát, már megrendelheti bélyegzőit, melyeket másnapra a legrosszabb esetben is megkap. Nálunk a "nem sürgős", a "nagyon ráér" azt jelenti: holnapra. Akkor viszont feltétlenül érdemes várnia, ha a cégbejegyzés előtt bármilyen akadály várható (pl. valaki megvétózhatja a cégnevet stb.). Ha ilyen problémákra kell számítania, Ügyvédje tájékoztatni fogja erről. Ebben az esetben várja meg, amíg vállalkozását a Cégbíróság bejegyzi.
5. Gondolja át az előnyöket és hátrányokat. Mi történik, ha nem lesz azonnal – azaz 2 órán belül – Önnél a bélyegző, és megér-e ez egy expressz felárnyi plusz költséget? Ha egy szerződés múlik rajta, akkor nincs mit mérlegelni, de ha egyébként ráér holnapra is, ne kapkodjon. Sokan csak azért kezdik az érdeklődést a telefonban azzal a kérdéssel, hogy mi az a legrövidebb idő, amennyi alatt megkaphatják a bélyegzőt, mert azt hiszik, hogy a szokásos gyártási idő több munkanap. Mindig elmondjuk az összes paramétert, és a legtöbb esetben kiderül, hogy elegendő, ha másnapra odaérünk, csak Ügyfelünk azt hitte, több nap vagy egy-két hét, míg expressz szolgáltatás nélkül megkaphatja a terméket.
6. Ha mégis expressz rendel, nézzen körül, kérdezze meg Kollégáit, nincs-e szükségük mostanában bélyegzőre. így költséghatékonyabb a megrendelés. Az expressz felárat pedig nem bélyegzőnként kell érteni – ez egyszeri felár, akár egy bélyegzőt rendel, akár többet. A gyártási idő bélyegzőnként 2-15 perc. Így érdemes számolnia, ha több bélyegzőt is rendel. (Nyilván 50 bélyegző elkészítése és kiszállítása expressz sebességel is kicsit tovább tart, mint egy darabé.)
Azoknak dolgozunk, akik nagyon sietnek, de nem akarunk az Ön rossz döntéseiből profitálni. Megelégszünk azzal, ha elégedett Ügyfeleink vannak. Gondoljon Ön is időben az apró, de fontos teendők elintézésére is!
Horváth Attila
Bélyegző Expressz
Minőségi bélyegzők, expressz gyorsasággal, garanciával!
1163 Budapest, Cziráki utca 26-32., Főépület, 1. emelet 115.
Telefon: 06 (1) 411 1212
Telefax: 06 (1) 411 1313
Nyitva tartás: (munkanapokon) 10 és 17 óra között
www.belyegzoexpressz.hu
0 hozzászólás